همشهری آنلاین: مقامات محلی شهر بصره همکاری خود را با بریتانیایی‌ها قطع کردند.

به گزارش بی.بی.سی،این تصمیم از سوی اعضای شورای شهر بصره یک روز پس از آن اتخاذ شد که نیرو‌های بریتانیایی یکی از پاسگاه‌های پلیس در این شهر را مورد حمله قرار دادند.
در روز دوشنبه 25 دسامبر (5 دی) هزار نفر از نیرو‌های بریتانیایی در اقدامی ناگهانی یکی از پاسگاه‌های پلیس در بصره را مورد حمله قرار دادند.

محمد العبادی رییس شورای شهر بصره در واکنش به این اقدام بریتانیایی‌ها گفت:حمله به این پاسگاه غیر قانونی و تحریک کننده بوده است.

 این سخنان در حالی از سوی رییس شورای شهر بصره عنوان می‌شوند که سرگرد چارلی باربریج فرمانده ارتش انگلیس در بصره از این اقدام غیرانسانی سربازانش دفاع کرده و مدعی شد :این عملیات با حمایت کامل سیاستمداران عراقی اعم از مقامات محلی و ملی انجام شد.

اما رئیس شورای شهر بصره این ادعا را تکذیب کرد و گفت: مقامات شهری هرگز از اقدام انگلیسی‌ها مطلع نبودند و این عملیات نقض آشکار مفاد توافقنامه های قبلی نیروهای انگلیسی با مقامات شهری بصره‌است که در آن تصریح شده است "جابه‌جایی زندانیان باید بدون توسل به عملیات نظامی انجام گیرد.

ژنرال علی ابراهیم فرمانده پلیس بصره نیز درباره این حمله سخنان مشابهی را ایراد کرد.او گفت:این عملیات ناگهانی غیر قانونی است و نشانه‌ای آشکار از زیر پا گذاشتن مبانی حقوق بشر قلمداد می‌‌شود.این عملیات می‌توانست به سادگی توسط نیرو‌های عراقی انجام گیرد و نیازی به مداخله نیرو‌های بریتانیایی نبود.
 

بیش از هزار سرباز انگلیسی صبح روز دوشنبه با یورش به ایستگاه پلیس در شهرک جمیعات در شهر بصره آن را به کلی تخریب کرده و ‪ 127‬زندانی نگهداری شده در بازداشتگاه پلیس را فراری دادند.

کد خبر 11876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز